Spar penger når du legger asfalt
Sommerhalvåret er høysesong for stell og oppgradering av utearealet, og du er kanskje en av de som har planer om å asfaltere innkjørsel/biloppstillingsplass for å få det stiligere og løfte eiendomsverdien? I denne artikkelen forteller vi deg det viktigste du trenger å vite trinn-for-trinn om arbeidsfasene som inngår i profesjonell legging. Kontakt oss gjerne for en fagprat, en forespørsel og/eller for å bestille.
Arealet og grunnforholdene – grunnlage for sparte penger.
Det er ved etableringen du, bokstavelig talt, legger grunnlaget for å spare penger. Et profesjonelt lagt asfaltdekke forventes å ha en levetid på 20 år, gjerne mer. I motsatt fall, hvis jobben har blitt utført ufagmessig, raskt og tilsynelatende billigere; da snakker vi om stor risiko for ujevnheter, søkk, sprekker, hull og kort levetid før jobben må gjøres på nytt. En dump, sprekk eller et hull kan selvsagt utbedres, men reparasjoner vil ikke løse det egentlige problemet; årsaken er mest sannsynlig at grunnarbeidet er for dårlig, noe som betyr at hele dekket må bort slik at underlaget kan stabiliseres og ny asfalt legges. Poenget er selvsagt at prisen må vurderes i forhold til levetiden, og at du vil spare penger på å få jobben gjort nøyaktig og fagmessig første gangen.
Areal og asfaltkvalitet
Prosjektprisen avhenger, naturlig nok, av hvor mye asfalt du vil at vi skal legge. Det første vi trenger å vite er antall kvadratmeter som skal asfalteres. Når du har målt opp arealet, legger du tallet inn i vår asfaltkalkulator som du finner her.
Vi bruker blandingen asfaltgrusbetong med steinstørrelse 8 mm (teknisk betegnet som Agb8) og en asfalttykkelse på 40mm som standard i kalkuleringen. Øst Asfalt har lang og god erfaring med å benytte denne kvaliteten på private innkjørsler, biloppstillingsplasser og småveier; den tåler normal bruk, at en eller flere biler/varbiler/MC står parkert og er i tillegg lettstelt. Velger du større steiner i blandingen og et tykkere asfaltlag, ender du opp med en dyrere løsning som egentlig er dimensjonert for å bære daglig tungtrafikk.
Asfaltering er enkelt – i prinsippet
Grunnforholdene der det skal asfalteres er helt avgjørende med tanke på forarbeidene (graving, masseflytting et cetera). Generelt sett kan vi si at innkjørsler i områder med mye fall, helninger eller i nærheten av bakker krever mer forarbeid. Det er også nødvendig å ta hensyn til fastheten/stabiliteten; asfalt er et tungt dekke og grunnen under må tåle trykket over tid. Derfor fjerner vi løse masser før vi kan bygge opp og stabilisere grunnen, med et grus-/pukklag som komprimeres og jevnes ut. Som en tommelfingerregel kan du gå ut fra at et normalt, fast underlag – eksempelvis fjell/berg – krever cirka 10 cm, mens et løsere underlag med mye jord/leire krever tykkere pukklag for å gi et stabilt underlag som tåler vekten. Selv om de fleste aktørene i vår bransje er seriøse, vet vi at enkelte ikke gjør grunnarbeidet godt nok. Dette er det, som tidligere nevnt, svært dyrt å korrigere etter at asfalten er lagt. Les mer om hvordan vi utfører grunnarbeider.
Drep og fjern vegetasjon
Det er brutalt, men det må til. Vegetasjon er en av asfaltens verste fiender, og den må fjernes helt – inkludert rotsystemet – før vi setter i gang. Dette kan du gjøre selv med et ugressmiddel som får jobben gjort. Ugressplanter er hardføre og kan vokse opp og sprenge seg gjennom (skade) asfaltdekket hvis de overlever behandlingen. Det er enkel fysikk som gjelder; når vegetasjonen er fjernet må vi etablere underlaget før vi kan legge asfalten. Grus/pukklagets viktigste jobb er å gi jevn vektfordeling av asfalten til grunnen under. Dette er igjen helt avgjørende for at asfaltdekket skal ligge stabilt og holde seg jevnt og pent gjennom hele levetiden, ofte beregnet til 20 år eller mer.
Velg den asfalten som egner seg best
Som tidligere nevnt, vår anbefaling er Agb8 til private oppkjørsler og eventuelle andre asfalterte områder – som under biloppstillingsplass eller sittegrupper – på eiendommen. Har du planer om å anlegge en privat vei med fartshumper – eller en snuplass for tungtrafikk – så snakker vi selvsagt helt andre asfaltblandinger og tykkelser. Vi utfører også slike oppdrag, men da er det best om du kontakter oss direkte via mail eller telefon.
Det blir stadig mer populært å legge asfalt i kombinasjon med for eksempel kantstein, skiferheller og/eller trapper. Utvalget av farger, mønstre og størrelser er stort, så her har du virkelig muligheten til å gi utearealet et mer eksklusivt og personlig uttrykk. Her finner du mer informasjon og inspirasjon. Vårt mål er alltid å få jobben gjort, fagmessig og effektivt. Det forutsetter – selvsagt – at du rydder området og flytter eventuelle biler før vi kommer. Maskinlegging av asfalt krever store maskiner som igjen trenger godt med plass for å komme til.
Etter at asfalten er lagt
Asfalt er en genial råvare med unike egenskaper, en av dem er at materialet er lett å bearbeide når det er varmt (med riktig utstyr) og at vekten på dekket faktisk øker etter at det er lagt. Herdingsprosessen, fra nylagt svart asfalt til hard og gråaktig, kan ta opptil et år. Du bør derfor beskytte den nylagte asfalten mot tungt punktpress – f eks bruk av jekk eller støtte til MC – gjennom det første året og spesielt på varme sommerdager. Legg gjerne en plankebit under for å unngå skader.
Når det gjelder vedlikehold, så holder det med å koste og spyle asfalten om våren og et par ganger gjennom sommerhalvåret. Hvis du bruker høytrykksspyler, pass på å ta ut tilstrekkelig avstand slik at du unngår å skade dekket.
En foregangsbedrift innen HMS og miljø
Øst Asfalt utfører alle typer oppdrag, små og store, med yrkesstolthet og til avtalt tid og pris. Systematisk HMS-arbeid og etterutdanning står sentralt i vår virksomhet, og selskapet er derfor også godkjent leverandør gjennom Oslo Kommunes portal HMSREG. Her kan du lese mer om de strenge HMS-kravene som stilles til aktører i vår bransje.
Som et veldrevet selskap i vekst, så er vi bevisst på at vår maskinpark alltid skal være blant bransjens mest oppdaterte og miljøvennlige, slik at vi med klar margin er i forkant av nasjonale og internasjonale miljøkrav.
Ta kontakt! Ring oss på telefon 405 99 407 eller send mail med en kort beskrivelse av asfalteringsprosjektet ditt til post@ostasfalt.no