Asfaltkalkulator

Planering og etablering av belegningsstein

Ferdigplen, støttemurer, masseutskiftning og trafikkhumper. Vi i Øst Asfalt kan og gjør mye mer enn navnet vårt tilsier, blant annet fagmessig legging av belegningsstein – slik at det blir jevnt, pent og slitesterkt.

Underlaget først
Ferdig lagt belegningsstein er et tungt dekke, noe som betyr at du må gjøre jobben med grunnarbeidet nøyaktig for at resultatet skal bli – og holde seg – stabilt. Hva som er riktig/anbefalt avhenger av hvilken belastning dekket vil bli utsatt for. Husk at steinen skal ligge i flere tiår uten vedlikehold; da er det lurt å gjøre grunnarbeidet ordentlig slik at du unngår setningsskader og telehiv.

Grav!
Selv om det er vanskelig å gi en eksakt anbefaling uten å ha undersøkt det aktuelle området, kan du som tommelfingerregel gå ut fra at du må grave ut 25-45 cm dybde der du skal etablere belegningsstein. En oppkjørsel/innkjørsel til garasje må tåle mer belastning enn et område i hagen hvor du skal ha en sittegruppe. Legg gjerne en fiberduk i bunnen for å binde jordmassen.

Pukk eller grus
Avhengig av belegningssteinens form og tykkelse, og belastningen på det ferdiglagte dekket, bør du legge et bærelag på 15-40 cm i bunnen. Her må du også ta hensyn til fall, slik at vann kan renne vekk fra overflaten. Vann som ikke renner vekk blir til is om vinteren, og det vil også trenge ned mellom steinene og potensielt forårsake ujevnheter. Dette bærelaget komprimerer du med en platevibrator slik at det blir helt jevnt.

Sandlag
Når pukk/grus er komprimert legger du på 30mm tykt settesandlag (avrettingslag), dette må selvsagt også være helt jevnt. Settesandlaget utjevner små variasjoner i bærelaget og mellom kantsteinene – disse varierer gjerne +/- 2 mm. Dette krever nøyaktighet og forsiktighet når du komprimerer, slik at du kan vibrere/justere fra stein til stein (helle til helle) under arbeidet med leggingen.

Fuger og fugesand
Heller og belegningsstein legges med 2-3 mm fuger for å sikre bæreevnen. Bruk tørr, finkornet fugesand slik at den faller enkelt ned og fyller fugene. Kost vekk overflødig sand.

Husk kantsikring
Ytterkantene av området må sikres slik at belegningssteinen holder seg på plass og får lang levetid. Den rimeligste løsningen er å støpe ytterkanten, men du kan også etablere en granittkant, bruke tromlet betongkantstein eller en kantlist. Kantsikringen rammer inn området, og det er opp til deg og budsjettet ditt hvor pent og stabilt resultatet blir.

La Øst Asfalt gjøre jobben
Vi utfører alle jobber knyttet til uteanlegg, også fagmessig etablering av belegningsstein, Oslo og deler av Viken. Vi garanterer profesjonell og effektiv gjennomføring til avtalt tid og pris; vi stiller med en av bransjens mest miljøvennlige maskinparker og fokus på ordnede forhold og systematisk HMS-arbeid. Gode referanser fra privatkunder, entreprenører, kommuner og borettslag.  

97% utslippsreduksjon
I tillegg til HMS-arbeidet så jobber vi også kontinuerlig med å gjøre maskinparken vår mer miljøvennlig. Alle våre lastebiler har nå Euro 6 motor, en forbrenningsmotor som Transportøkonomisk Institutt har testet på oppdrag fra Statens Vegvesen (i samarbeid det finske forskningsinstituttet VTT). Da TØI testet 11 busser, målte de NOx-utslipp på 0,21g/km, en reduksjon på nesten 97% sammenlignet med forgjengeren Euro 5. Denne testen stadfester tidligere målinger som viser at nye, tunge kjøretøy nå har svært lave utslipp til luft både når det gjelder NOx og partikler (PM). I løpet av 2020 vil hele vår maskinpark gå på det mest miljøvennlige drivstoffet.

Ta kontakt! Ring oss på telefon 405 99 407 eller send mail med en kort beskrivelse av asfalteringsprosjektet ditt til post@ostasfalt.no!

Ta kontakt

Øst asfalt

Trenger du hjelp ved utføring av anleggstjeneste? Vi hjelper deg!

Legg igjen telefonnummer ditt, så kontakter vi deg!