Asfaltkalkulator

Fartshump for tryggere trafikk

Fartshump eller -dump…eller fartsdemper?

En forhøyning i asfalten, som demper farten for eksempel på veier i boligstrøk, heter og skrives fartshump. En hump går oppover, mens en dump kan være et hull eller en senkning. Sånn, da var det ryddet opp i. Tanken på at ingen noensinne vil blande disse begrepene igjen er beroligende.

Fra før vet du at Øst Asfalt graver grøfter, flytter masse og, som firmanavnet vårt hinter i retning av, legger asfalt. Og at asfalt er et miljøvennlig naturprodukt som resirkuleres og gjenbrukes.

Johnny Cash sang aldri om det, selv om historiens første kjente fartshump dukket opp i Chatham County i New Jersey i 1906. Toppunktet på hevingen, humpen, var på 5 cm. På den tiden ble gjennomsnittsbilens topphastighet målt til 48 km/t, så det var klart at noe måtte gjøres. 

Vinneren av Nobelprisen i fysikk i 1927, Arthur Holly Compton, har skrevet seg inn i asfalthumpens historie med gullskrift. Selv om han beviselig er mer kjent for sitt arbeid med elektromagnetisk teori og røntgenstråler, så var det Compton som oppfant det han kalte trafikkontrollhumper i 1953. Inspirasjonen fikk han etter å ha sett med stigende bekymring på, og målt, bilenes hastighet i det de passerte Brookings Hall ved Washington University of St.Louis, Missouri, hvor han jobbet på den tiden. Etter det ble det….fart i sakene.

Sovende politimann
Det britiske transport- og veiforskningslaboratoriet publiserte i 1973 en omfattende rapport som undersøkte kjøretøyets oppførsel på ulike humpgeometrier. Målet var å finne ut om fartshumpen, og eventuelt hvilken av de alternative fartshumpkonstruksjonene, kunne og burde tas i bruk på offentlige veier. Slikt gjør man ikke ustraffet.

Skeptikerne var mange og væpnet med motargumenter av varierende kvalitet. Noen av de lever i beste velgående, som for eksempel at humpene kan forårsake skade på noen kjøretøy. Andre, som for eksempel at nødvendige skilt, belysning og hvite linjer kan være visuelt påtrengende, er mindre aktuelle i dag. At bilister, som nærmer seg en fartshump, vil svinge av og velge omveier for å unngå ubehag – noe som dermed vil føre til økt trafikkbelastning – virker heller ikke særlig sannsynlig.

Hvorom allting er, fartshumper bidrar til å regulere trafikken. Det vil si at trafikken ordner seg selv, uten at en politimann trenger å være på jobb med stopp/kjør-skilt eller fløyte i munnen. Det er kanskje derfor fartshumpen i engelsktalende land noen ganger omtales som en sovende politimann, eventuelt det enda frekkere liggende politimann i land som Colombia og Kroatia.

Med hjertet i halsen
Styrelederen for London Ambulance Service, Sigurd Reinton, hevdet så sent som i 2003 at forsinkelser forårsaket av fartshumper var ansvarlige for opptil 500 dødsfall grunnet hjertestans per år. Han trakk, ikke overraskende, den uttalelsen tilbake ganske raskt. Det er i dag ingen tvil om at fartshumpene er kommet for å bli, og at det kommer til å bli flere av dem.

La Øst Asfalt etablere fartshumpene
Vi har lang erfaring med å etablere, og re-etablere fartshumper med lang levetid for kommuner, borettslag, bedrifter og privatpersoner. Når vi gjør jobben, sørger vi for at den utføres fagmessig, til avtalt tid og innenfor budsjett.´ Våre ansatte er dyktige fagfolk med erfaring og yrkesstolthet,  maskinparken er blant bransjens mest miljøvennlige, og vi følger selvsagt alle lover og regler med hensyn til HMS og miljø.

Kontakt oss for et tilbud!

Ta kontakt med oss om du ønsker asfaltering eller annet arbeid – ingen oppdrag er for små eller store!

Ta kontakt

Øst asfalt

Trenger du hjelp ved utføring av anleggstjeneste? Vi hjelper deg!

Legg igjen telefonnummer ditt, så kontakter vi deg!