Snakk med oss Asfaltkalkulator

Alt du ikke visste om asfalt

Når ble verdens første vei asfaltert? Spørsmålet er så spesielt at du må være en infernalsk quizmaster eller nerd (begge deler?) for å stille det. Du tror du tar i litt og tipper ca år 1900?  Og bommer med 2500 år. Det var babylonerne som gjorde det.

Folk flest bryr seg fint lite om asfalt, uvitende om at de da går glipp av mye nyttig, og noe ikke fullt så nyttig, kunnskap. De vet for eksempel ikke at den største naturlige asfaltforekomsten er Pitch Lake (asfaltsjøen) på Trinidad – av alle steder.

Den naturlige asfalten, altså ikke den som er lagt av bedrifter som Øst Asfalt, er i slekt med råolje og dannes ved oksidering når oljen kommer i kontakt med luft. Naturlig råasfalt inneholder omtrent 40% bitumen, 30% aske og 30% vann. Bitumenandelen i råolje varierer fra 5-10% på norsk sokkel til 75-80% i råolje fra Venezuela. Artig.

Moderne asfalt
Det er, som nevnt, en god stund siden den geniale idéen med å bruke asfalt for å lage mer solide veier ble klekket ut. Den asfalten vi i dag bruker på veier, parkeringsplasser og andre arealer fremstilles på asfaltfabrikker. Cirka 95% av asfalten består av steinmateriale som bindes sammen av den svarte jordoljen bitumen. En av asfaltens geniale egenskaper er at vekten/massetettheten øker med cirka 33% etter at den er lagt og presset. Det gjør asfalten «lett» å jobbe med. Og ekstra slitesterk etter at jobben er gjort.

Mer enn bare asfalt
Asfalt brukes også til andre formål enn veier og parkeringsplasser. Det finnes for eksempel i impregnering, isolasjon, takpapp og rustbeskyttelse. Det persiske ordet for asfalt er mumiya, noe som trolig er opphavet til ordet mumie. Egypterne brukte asfalt i pyramidenes gravkamre og til balsamering. Så ja, asfalt er et solid materiale med lang levetid.

Asfalt resirkuleres
At du går på et miljøvennlig materiale, er kanskje ikke noe du ofte tenker på når du rusler rundt i byen. Er det asfaltbetong, asfaltgrus eller kanskje asfaltbetong med polymermodifisert bitumen? De ulike asfalttypene har hver sine funksjoner og bruksområder, og det er Statens Vegvesen som – basert på trafikkmålinger – bestemmer hva slags asfalttype som skal brukes på norske motorveier og fylkesveier.

Når asfalt deponeres så rives det opp i flak. Deretter kjøres det til et asfaltverk hvor det varmes opp og gjenvinnes til ny asfalt. Nå vet du at det du går på er et resirkulerbart fortau.

Asfalt og undergang i oldtiden
Etter at asfalt hadde vært i bruk i noen hundre år, ble den første asfalterte veien bygget i Babylon i det 6. århundre f.Kr. De var nok stolte, babylonerne, da de så at materialet stabiliserte den gamle stien og ga økt fremkommelighet. Noen tiår senere skulle det vise seg asfalteringen var en tabbe, det siste babylonerne rakk å gjøre før de sa takk for seg. I år 539 f. Kr ble babylonernes område erobret av perserkongen Kyros 2. Det er meget mulig at den jevne, slitesterke asfaltveien gjorde den gamle sivilisasjonen til et lett krigsbytte.

Asfalt – kanskje rimeligere enn du tror?
Vi i Øst Asfalt har den erfaringen og kompetansen som trengs for å utføre asfalteringsjobben raskt og effektivt. God planlegging av personell og vareforbruk på forhånd, gjør at vi holder time- og materialforbruket på et minimum – kostnadseffektivt for deg.

Bruk gjerne kalkulatoren på hjemmesiden vår for å beregne pris på prosjektet og ta kontakt!

Ta kontakt med oss om du ønsker asfaltering eller annet arbeid – ingen oppdrag er for små eller store!

Ta kontakt

Øst asfalt

Trenger du hjelp ved utføring av anleggstjeneste? Vi hjelper deg!

Legg igjen telefonnummer ditt, så kontakter vi deg!