Skader som sprekker og små hull i asfalten er irriterende, i tillegg til at de ofte utvikler seg og blir større når de først har oppstått. Små hull/skader kan du med fordel reparere selv, og da er såkalt kald asfalt et velegnet materiale.
Kald asfalt bør varmes opp før bruk
Kald reparasjonsasfalt inneholder bindemiddelet bitumen og er tilsatt lim. Merk at det finnes flere merker med ulike graderinger fra fin til grov; velg kald asfalt som er egnet til det du skal bruke den til.
En av fordelene er at dette er lett å bruke, typisk i temperaturer fra -26 til +49 grader. Selv om den kan brukes kald, anbefaler vi at du varmer den opp litt før bruk – for eksempel ved å sette spannet i varmt vann. Da blir materialet lettere å jobbe med.
Slik reparerer du
Følg bruksanvisningen. Bruk så mye som du trenger direkte fra boksen, før du setter på lokket og sparer resten til eventuell senere bruk.
Det vil ta tid før den kalde asfalten herdes; du oppnår bedre resultat jo hardere du stamper og jo varmere den ligger etter at reparasjon er utført. En godt utført reparasjon vil, over tid, gi et like solid resultat som ved bruk av tradisjonell varm asfalt.
Kald asfalt for den siste finishen
Kald asfalt binder jern, tre og betong, og den kan også brukes sammen med andre asfalttyper. Du kan for eksempel bruke den til å avslutte steinbelegning i oppkjørsel eller til å “låse” belegningsstein på terrassen.
Større hull og skader
I tilfeller der større asfalterte områder har sprukket og/eller fått uønsket helning, kan det være lurt å ta kontakt med en profesjonell aktør som Øst Asfalt. Dette, sammen med store hull, kan være tegn på at fagmessig reparasjon bør inkludere arbeid med grunn og etablering av pukk-/gruslag for å gi et varig, godt resultat.
La Øst Asfalt gjøre jobben
Vi utfører alle typer asfalteringsoppdrag, også der hvor asfalt kombineres med for eksempel betong, i Oslo og deler av Viken. Vi garanterer profesjonell og effektiv gjennomføring til avtalt tid og pris; vi stiller med en av bransjens mest miljøvennlige maskinparker og fokus på ordnede forhold og systematisk HMS-arbeid. Gode referanser fra privatkunder, entreprenører, kommuner og borettslag.
97% utslippsreduksjon
I tillegg til HMS-arbeidet så jobber vi også kontinuerlig med å gjøre maskinparken vår mer miljøvennlig. Alle våre lastebiler har nå Euro 6 motor, en forbrenningsmotor som Transportøkonomisk Institutt har testet på oppdrag fra Statens Vegvesen (i samarbeid det finske forskningsinstituttet VTT). Da TØI testet 11 busser, målte de NOx-utslipp på 0,21g/km, en reduksjon på nesten 97% sammenlignet med forgjengeren Euro 5. Denne testen stadfester tidligere målinger som viser at nye, tunge kjøretøy nå har svært lave utslipp til luft både når det gjelder NOx og partikler (PM).
Ta kontakt! Ring oss på telefon 405 99 407 eller send mail med en kort beskrivelse av asfalteringsprosjektet ditt til post@ostasfalt.no